Koos Kortland levert als
docent/onderzoeker binnen het instituut een bijdrage aan de volgende
activiteiten op het gebied van onderwijs, onderzoek en ontwikkeling:
-
de cursus Innovation and Dissemination:
Change in Science Education and Communication -
een onderdeel van het Masterprogramma Science Education and
Communication (cursuscode AS-SEC413) - zie
http://www.uu.nl/university/masters/nl/scienceeducationandcommunication
-
de
Woudschotenconferentie Natuurkunde-Didactiek - een jaarlijkse
nascholingsconferentie voor natuurkundedocenten in het voortgezet
onderwijs - zie
http://www.fisme.science.uu.nl/woudschotennatuurkunde
-
ontwikkelingsonderzoek op het gebied van
natuurwetenschappelijk onderwijs in persoonlijke, maatschappelijke en
wetenschappelijke contexten (waaronder leren in authentieke praktijken
en een probleemstellende didactiek).
-
het
project Meten op Afstand - een vakdidactisch onderzoek naar het ontwerp
van een website waarmee leerlingen in het voortgezet onderwijs de
lichtsnelheid meten met een via het internet bestuurbare meetopstelling (vwo-5/6)
-
het Ioniserende Stralen Practicum (ISP) - een tweetal vaste en een
drietal mobiele practica met experimenten over radioactiviteit en
rontgenstraling voor leerlingen in het voortgezet onderwijs (havo-5 en
vwo-5/6) - zie http://www.fisme.science.uu.nl/isp
-
het VWO
Bovenbouwpracticum Natuurkunde (BBP) - een practicum op de Universiteit
Utrecht voor leerlingen in het voortgezet onderwijs (vwo-5/6 en havo-5)
- zie http://www.fisme.science.uu.nl/bbp
-
het
project Computerondersteund Modelleren - een vakdidactisch onderzoek rond het
gebruik van een grafisch modelleerprogramma bij de vakken natuurkunde,
scheikunde en biologie voor leerlingen in het voortgezet onderwijs (vwo-5/6)
- zie http://www.fisme.science.uu.nl/modelleren
-
het
project HiSPARC - een landelijk project waarin scholen voor voortgezet
onderwijs en wetenschappelijke onderzoeksinstituten samenwerken aan de
bouw van een netwerk van detectiestations voor hoog-energetische kosmische
straling - zie http://www.hisparc.nl.
Het in het kader van dit project in het HiSPARC cluster Utrecht ontwikkelde lesmateriaal is te vinden
op http://www.fisme.science.uu.nl/hisparc
-
het project Medical Imaging: The Glass Patient
- een eenmalig
ontwikkelproject over medische beeldvormingstechnieken in het kader
van de conferentie Physics on Stage 2 in 2003. Het in het kader van
dit project ontwikkelde engelstalige lesmateriaal is te vinden op
http://www.fisme.science.uu.nl/pos
-
het project Nieuwe Natuurkunde - ontwikkeling
van een verzameling begripsvragen als bronnenmateriaal voor docenten.
Daarnaast is hij bestuurslid
van de Werkgroep Natuurkunde-Didactiek (WND) en de European Science
Education Research Association (ESERA).
De WND is de organisator van de
jaarlijkse Woudschotenconferentie Natuurkunde-Didactiek - zie
http://www.fisme.science.uu.nl/woudschotennatuurkunde.
De ESERA is een Europese organisatie voor het stimuleren van onderzoek op
het gebied van natuurwetenschappelijk onderwijs (biologie, natuurkunde,
scheikunde en algemene natuurwetenschappen) met het oog op verbetering van
de onderwijspraktijk in het primair, voortgezet en hoger onderwijs - zie
http://www.esera.org.
|